ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказом голови Тростянецького районного суду Сумської області
№3/01-07 від 15.03.2024
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок організації доступу до публічної інформації, що знаходиться у володінні Тростянецького районного суду Сумської області
Розділ I. Загальні положення
- Це Положення розроблено відповідно до Закону Українивід 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон), Положення про порядок організації доступу до публічної інформації, що знаходиться у володіння Державної судової адміністрації України, затвердженого наказом ДСА України №173 від 24.05.2021 та визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні Тростянецького районного суду Сумської області.
- Терміни «публічна інформація», «запит на інформацію», «запитувачі інформації», «конфіденційна інформація», «таємна інформація», «службова інформація» в цьому Положенні вживається в значеннях, визначених Законом України «Про доступ до публічної інформації».
- Тростянецький районний суд Сумської області є суб'єктом відносин у сфері доступу до публічної інформації, а саме розпорядником інформації, який під час вирішення питань щодо доступу до інформації керується Законом.
- Відповідальним за організацію доступу до публічної інформації, що знаходиться у володінні Тростянецького районного суду Сумської області, є керівник апарату суду. Консультант суду забезпечує опрацювання, систематизацію, аналіз та контроль щодо надання інформації на запит та надання консультацій під час оформлення запитів.
- Тростянецький районний суд Сумської області не є розпорядником інформації за запитами на інформацію, що знаходиться у володінні інших органів державної влади України, органів влади інших держав, міжнародних організацій.
- Не належить до публічної інформації:
1) інформація, що не відображена та не задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і її відображення та документування не передбачено законодавством;
2) інформація, яка може бути отримана шляхом узагальнення, аналітичної обробки даних або потребує створення в інший спосіб.
- Дія цього Положення не поширюється на надання інформації при здійсненні судочинства судом, при виконанні судових рішень, на відносини щодо отримання інформації суб’єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.
Розділ II. Порядок доступу до інформації про діяльність суду
- Доступ до інформації забезпечується шляхом:
1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації:
на офіційній вебсторінці суду вебпорталу «Судова влада України» та сторінці у соціальній мережі Facebook;
на інформаційних стендах у приміщенні суду;
оприлюднення інформації в засобах масової інформації, офіційних друкованих виданнях.
2) надання інформації за запитами на інформацію.
- Для забезпечення збереження та доступу до публічної інформації документи, що знаходяться у володінні Тростянецького районного суду Сумської області, підлягають обов'язковій реєстрації в системі обліку, що має містити:
1) назву документа;
2) дату створення документа;
3) дату надходження документа;
4) джерело інформації (автор, відповідний підрозділ);
5) передбачену Законом підставу віднесення інформації до категорії з обмеженим доступом;
6) строк обмеження доступу до інформації, у разі якщо вона віднесена до інформації з обмеженим доступом;
7) галузь;
8) ключові слова;
9) тип, носій (текстовий документ, плівки, відеозаписи, аудіозаписи тощо);
10) вид (нормативні акти, угоди, рішення, протоколи, звіти, прес-релізи);
11) проекти рішень (доповідні записки, звернення, заяви, подання, пропозиції, листи тощо);
12) форму та місце зберігання документа тощо.
- Запитувачами інформації можуть бути фізичні, юридичні особи, об'єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб'єктів владних повноважень.
- Запитувач має право звернутися до Тростянецького районного суду Сумської області із запитом на інформацію незалежно від того стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
- Тростянецький районний суд Сумської області систематично веде облік документів, що знаходяться у володінні.
- Відповідальна особа за виконання обов’язків прессекретаря Тростянецького районного суду Сумської області забезпечує оприлюднення інформації про діяльність суду на вебсайті суду.
- Працівники канцелярії Тростянецького районного суду Сумської області попередньо опрацьовують та реєструють запити на публічну інформацію, а також відповіді за результатами їх розгляду відповідно до вимог Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України, затвердженої наказом ДСА України №814 від 20.08.2019 (у редакції наказу ДСА України №485 від 17.10.2023) та з урахуванням вимог цього Положення.
- Відповідальна особа веде щоденний облік запитів на інформацію за формою, що додається (додаток 1). Забезпечує надання достовірної, точної та повної інформації в порядку та строки визначені Законом.
- У разі коли Тростянецький районний суд Сумської області володіє інформацією про особу, відповідальна особа зобов'язана:
1) надавати таку інформацію безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених Законом;
2) використовувати її лише з метою та у спосіб, визначений Законом;
3) вживати заходів для унеможливлення несанкціонованого доступу до неї інших осіб;
4) виправляти неточну та застарілу інформацію про особу самостійно або на вимогу осіб, яких вона стосується.
Відмова особі в доступі до інформації про неї, приховування, незаконне збирання, використання, зберігання чи поширення інформації можуть бути оскаржені.
- Система обліку публічної інформації не належить до категорії інформації з обмеженим доступом.
- Публічна інформація про діяльність суду може надаватись в усній формі та у вигляді документальної інформації, в тому числі у вигляді електронного документа.
- Публічна інформація про діяльність суду надається у формі, визначеній законодавством. У випадку якщо форма надання публічної інформації законодавством не передбачена, інформація надається запитувачу у тій самій формі, в якій оформлено та надійшов запит, якщо запитувач в запиті не просить надати її в усній формі. У разу неможливості надання вказаної інформації у запитуваній формі, інформація надається в том вигляді, в якому вона зберігається в суді.
- Відповідальна особа несе відповідальність за забезпечення доступу до обліку запитів на інформацію.
Розділ III. Оприлюднення інформації, що знаходиться у володінні Тростянецького районного суду Сумської області
- Особа виконуюча обов’язки прессекретаря Тростянецького районного суду Сумської області забезпечує оприлюднення інформації суду, яка підлягає розміщенню у формі відкритих даних на виконання статті 10-1Закону України «Про доступ до публічної інформації».
- Інформація для оприлюднення на офіційному вебсайті Тростянецького районного суду Сумської області після погодження із керівництвом суду передається для розміщення у визначену дату оприлюднення чи оновлення інформації до головного спеціаліста з інформаційних технологій як адміністратора сайту.
- Розміщенню на офіційному вебсайті суду підлягає наступна інформація:
1) Інформація про суд:
- найменування, місцезнаходження, поштова адреса, номери засобів зв'язку, адреса офіційного вебсайту та адреса електронної пошти;
- режим роботи;
- новини та події суду;
- структура суду;
- керівництво суду, судді;
- апарат суду;
- історія створення та діяльності суду, визначні працівники суду, фотогалерея;
- публікації у засобах масової інформації.
2) Організація роботи суду:
- компетенція, нормативно-правові засади діяльності;
- апарат суду;
- правила внутрішнього трудового розпорядку;
- інформація про підсумки роботи суду;
- результати опитувань відвідувачів суду.
3) Для суб’єктів господарської діяльності та інших осіб:
- графік роботи суду;
- графік прийому громадян;
- списки справ, призначених до розгляду;
- список автоматично розподілених судових справ;
- засади використання автоматизованої системи документообігу суду;
- оголошення про виклик до суду;
- зразки заяв, клопотань.
- реквізити для сплати судових витрат:
- витяги із Закону України «Про судовий збір» в частині встановлення суми сплати судового збору, випадків та підстав звільнення від сплати, повернення судового збору;
- судовий збір (реквізити для оплати судового збору при зверненні до суду, в тому числі при подачі апеляційної, касаційної скарг);
- реквізити для оплати запитувачами інформації рахунків на відшкодування фактичних
витрат на копіювання або друк документів;
- реквізити для оплати штрафів (як засобу процесуального примусу) тощо.
4) Публічна інформація:
- положення про порядок організації доступу до публічної інформації, що знаходиться у
володінні суду;
- інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;
- публічна інформація у формі відкритих даних;
- перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;
- список осіб, відповідальних за забезпечення доступу до інформації, з зазначенням
контактних телефонів;
- перелік документів, затверджених наказом голови суду, що містять службову інформацію;
- порядок складання та подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників
інформації, дій чи бездіяльності;
- звіти, в тому числі щодо результатів розгляду запитів на інформацію;
- базові показники роботи суду;
- інформація по справах, яка становить суспільний інтерес.
5) Порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад.
6) Інша інформація про діяльність суду, порядок обов'язкового оприлюднення якої
встановлений нормативно-правовими актами або необхідна для інформування громадськості про діяльність суду.
- Невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров'ю та/або майну осіб, і про заходи, що застосовуються у зв'язку з цим.
- На час введеного воєнного стану в Україні, у зв’язку із російською агресією, з метою забезпечення захисту даних, можливі обмеження оприлюднення інформації висвітленої на сайті суду.
Розділ IV. Реєстрація запитів та порядок надання відповідей на запити
- Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.
- Письмовий запит подається в довільній формі.
- Запит на інформацію має містити:
1) ім'я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв'язку, якщо такий є;
2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
- У разі недотримання зазначених вимог Тростянецький районний суд Сумської області має право відмовити в задоволенні запиту.
- Усі запити на інформацію, що надійшли до Тростянецького районного суду Сумської області, мають централізовано реєструватися в день їх надходження в автоматизованій системі документообігу. Конверти, в яких надійшли запити поштою, зберігаються разом із запитом.
- Для реєстрації запитів на інформацію на нижньому полі першого аркуша запиту праворуч або на іншому вільному від тексту місці запиту ставиться штамп Тростянецького районного суду Сумської області. На відтиску штампа зазначається дата надходження запиту та його реєстраційний індекс.
- Реєстраційний індекс запиту, що надійшов до Тростянецького райсуду Сумської області , складається з початкової літери прізвища запитувача та порядкового номера запиту, що надійшов, наприклад: К-356. Реєстраційний індекс може бути доповнений іншими позначеннями, що забезпечують систематизацію, пошук, аналіз і зберігання запитів на інформацію.
- У разі надходження повторних запитів їм надається черговий реєстраційний номер.
- Запити одного й того ж запитувача з одного й того ж питання, що надіслані різним адресатам і надійшли на розгляд Тростянецького районного суду Сумської області, обліковуються за реєстраційними індексами першого запиту з додаванням порядкового номера, що проставляється через дріб.
- З метою спрощення процедури оформлення письмових запитів на інформацію особа може подати запит шляхом заповнення відповідної форми на офіційному вебсайті Тростянецького районного суду Сумської області.
- У разі коли з поважних причин (інвалідність, обмежені фізичні можливості тощо) особа не може подати письмовий запит, його має оформити відповідальний працівник, обов'язково зазначивши в запиті своє ім'я, контактний телефон, та надати копію запиту особі, яка його подала.
- Відповідальна особа має надати відповідь на запит не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
- У разі якщо питання, порушенні у запиті, потребують надання додаткової інформації, відповідальна особа може витребувати її від інших працівників Тростянецького райсуду Сумської області. У такому випадку всі працівники суду повинні надати додаткову інформацію відповідальній особі не пізніше двох днів з моменту її витребування.
- У разі якщо запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, відповідь має бути надана не пізніше 48 годин з дня отримання запиту.
- У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, відповідальна особа може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку необхідно повідомити запитувача в письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
- Відстрочка в задоволенні запиту на інформацію допускається в разі, якщо запитувана інформація не може бути надана для ознайомлення в передбачені Закономстроки у разі настання обставин непереборної сили. Рішення про відстрочку доводиться до відома запитувача у письмовій формі з роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
- У рішенні про відстрочку в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено:
1) прізвище, ім'я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту розпорядником інформації;
2) дату надсилання або вручення повідомлення про відстрочку;
3) причини, у зв'язку з якими запит на інформацію не може бути задоволений у встановлений Законом строк;
4) строк, у який буде задоволено запит;
5) підпис.
- У разі коли задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. Розмір фактичних витрат визначається Тростянецьким районним судом Сумської області на копіювання та друк в межах граничних норм, установлених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо Тростянецьким районним судом Сумської області не встановлено розмір плати за копіювання або друк, інформація надається безкоштовно. При наданні особі інформації про неї та інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується.
- Перелік відомостей, що становлять службову інформацію, затверджується наказом голови Тростянецького районного суду Сумської області та оприлюднюється у встановленому порядку, визначеному цим Положенням.
- Не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно. Не належать до інформації з обмеженим доступом декларації про доходи осіб та членів їхніх сімей, які обіймають посаду державного службовця першої або другої категорії. Обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
- Відповідь з результатами розгляду запиту на публічну інформацію готується відповідальним працівником та подається на підпис голові суду, керівнику апарату суду або особі, яка виконує його обов'язки.
Розділ V. Порядок відмови в задоволенні запитів та оскарження рішень, дій чи бездіяльності Тростянецького районного суду Сумської області
- Тростянецький районний суд Сумської області має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:
1) якщо не володіє і не зобов'язаний відповідно до компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;
2) якщо інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до Закону;
3) якщо особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені Законом фактичні витрати, пов'язані з копіюванням або друком;
4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених Законом.
- Відповідь Тростянецького районного суду Сумської області про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації. У разі коли Тростянецький районний суд Сумської області не володіє запитуваною інформацією, але за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, відповідальна особа зобов'язана надіслати цей запит належному державному органу з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним державним органом.
- У відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено:
1) прізвище, ім'я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту розпорядником інформації;
2) дату відмови;
3) мотивовану підставу відмови;
4) порядок оскарження відмови;
5) підпис.
- Рішення, дії чи бездіяльність відповідального підрозділу можуть бути оскаржені до Голови суду або суду, відповідно до законодавства.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності Тростянецького районного суду Сумської області до суду здійснюється відповідно до законодавства.
- Запитувач має право оскаржити:
1) відмову в задоволенні запиту на інформацію;
2) відстрочку задоволення запиту на інформацію;
3) ненадання відповіді на запит на інформацію;
4) надання недостовірної або неповної інформації;
5) несвоєчасне надання інформації;
6) невиконання Тростянецьким районним судом Сумської області обов'язку оприлюднювати інформацію відповідно до Закону;
7) інші рішення, дії чи бездіяльність Тростянецького районного суду Сумської області, що порушили законні права та інтереси запитувача.
- Відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень:
1) ненадання відповіді на запит;
2) ненадання інформації на запит;
3) безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію;
4) неоприлюднення інформації відповідно до Закону;
5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;
6) несвоєчасне надання інформації;
7) необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом;
8) нездійснення реєстрації документів;
9) навмисне приховування або знищення інформації чи документів.
- Особи, на думку яких їхні права та законні інтереси порушені розпорядниками інформації, мають право на відшкодування матеріальної та моральної шкоди в порядку, визначеному Законом.
- Посадові та службові особи Тростянецького районного суду Сумської області не підлягають юридичній відповідальності, незважаючи на порушення своїх обов'язків, за розголошення інформації про правопорушення або відомостей, що стосуються серйозної загрози здоров'ю чи безпеці громадян, довкіллю, якщо особа при цьому керувалася добрими намірами та мала обґрунтоване переконання, що інформація є достовірною, а також містить докази правопорушення або стосується істотної загрози здоров'ю чи безпеці громадян, довкіллю.
- У разі надходження кореспонденції, що одночасно містить вимоги про надання інформації та питання, пов'язані з реалізацією права громадян на подання заяв, клопотань, пропозицій тощо, оригінал такої кореспонденції розглядається за правилами, встановленими Законом, а його копія в частині інших питань - Законом України "Про звернення громадян".
- У разі надходження кореспонденції, яка містить вимогу про отримання інформації, але за своїм характером не є запитом на інформацію, така кореспонденція розглядається за правилами, встановленими Законом.