flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Положення про взаємодію Тростянецького районного суду Сумської області із засобами масової інформації та журналістами

16 травня 2023, 09:58



  ЗАТВЕРДЖЕНО

                       загальними зборами колективу

                       Тростянецького районного 

                       суду Сумської області  

                       протокол від 11.03.2021 №2 

 

 

Положення

про взаємодію Тростянецького  районного суду Сумської області

із засобами масової інформації та журналістами

 

Це положення визначає особливості взаємодії Тростянецького районного суду Сумської області із засобами масової інформації (далі — ЗМІ). Положення розроблено на підставі законодавства України, зокрема Конституції України, Законів України «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про телебачення і радіомовлення», «Про захист суспільної моралі», «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до судових рішень», «Про державну таємницю», «Про звернення громадян», «Про доступ до публічної інформації», а також підзаконних нормативно-правових актів, які регулюють забезпечення взаємовідносин судів і ЗМІ.

  1. Організація взаємодії Тростянецького районного суду Сумської області зі ЗМІ

1.1. Всі документи, які регулюють взаємовідносини судів та ЗМІ мають відповідати чинному національному законодавству та міжнародним зобов’язанням України стосовно забезпечення свободи преси і незалежності правосуддя.

1.2. Організацію роботи із взаємодії суду та ЗМІ здійснює голова суду (або особа, яка у встановленому законом порядку виконує обов'язки голови суду), керівник апарату суду (або особа, яка у встановленому законом порядку виконує його обов'язки). 

1.3. Контактною особою для ЗМІ зі сторони суду виступає заступник керівника апарату суду, на яку покладено виконання обов’язків прессекретаря суду (далі – прессекретар) або керівник апарату суду та суддя-спікер.

      1.4. Інформація про цих осіб (П.І.Б) та контактні дані (телефон, електронна пошта) розміщується на вебсторінці Тростянецького районного суду Сумської області на порталі «Судова влада України».

 

1.5. Висвітлення поточної діяльності суду у ЗМІ, у тому числі про заходи, які проводитиме суд (дні відкритих дверей, пресконференції, брифінги, урочисті заходи тощо) відбувається шляхом завчасного розміщення на офіційній вебсторінці суду відповідних пресанонсів, розсилання пресрелізів у ЗМІ.

1.6. Організаційне сприяння виконанню представниками ЗМІ професійних обов’язків та забезпечення їх інформаційними матеріалами про той чи інший захід забезпечує прессекретар суду.

1.7. Зміст цього Положення доводиться до відома представників ЗМІ через розміщення на вебсторінці Тростянецького районного суду Сумської області на порталі «Судова влада України».

  1. Доступ представників ЗМІ до приміщення суду

2.1. Доступ журналістів до приміщення суду і судових залів, де відкрито слухаються справи, відбувається на загальних підставах.

 

2.2. Працівники ЗМІ мають право на вхід до приміщення суду за пред’явленням документа, що посвідчує особу працівника засобу масової інформації (редакційне посвідчення, інший документ, виданий редакцією відповідного засобу масової інформації тощо) або документу, що посвідчує особу.

 

2.3. Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення суду або його залів на тій підставі, що вони не є учасниками процесу, не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в суді.

 

 

  1. Доступ представників ЗМІ в судові засідання

 

  • . Розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, передбачених процесуальним законом.

 

3.2. З метою належного виконання професійних обов’язків та уникнення непорозумінь журналістам та представникам ЗМІ бажано прибути до суду завчасно (не пізніше, ніж за 5 хв. до початку судового засідання). До зали судового засідання слід заходити після запрошеннясудового розпорядника або секретаря судового засідання.

 

3.3. Учасники судового процесу, представники засобів масової інформації, інші особи, присутні у залі судового засідання, можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, установлених законом.

3.4. Судове рішення оголошується публічно. Журналісти, як і представники громадськості, мають право бути присутніми на відкритому судовому засіданні та на відкритому проголошенні судових рішень без попереднього дозволу (акредитації).

 

3.5. Розгляд справи у закритому засіданні допускається за мотивованою і оголошеною публічно ухвалою суду у випадках, передбачених процесуальним законом.

 

  1. Права журналістів

 

4.1. Здійснюючи свою діяльність журналіст використовує права та має виконувати обов’язки, передбачені ЗУ «Про інформацію», ЗУ «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»,  «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації».

 

4.2. Засоби масової інформації України відповідно до законодавства України мають право висвітлювати всі аспекти діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

 

4.3. Засоби масової інформації можуть проводити власне дослідження і аналіз діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, давати їй оцінку, коментувати.

 

4.4. Право висвітлення і коментування діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, подій державного життя в Україні гарантоване Конституцією та законами України.

 

  1. Обов’язки журналістів

 

5.1. Представники ЗМІ, відвідуючи Тростянецький районний суд Сумської області з метою виконання професійних обов’язків, мають бути обізнаними:

  • з необхідністю розуміння принципів діяльності органу судової влади та прояву поваги до суддів;
  • з гарантіями кожної особи на повагу до приватності та з правовою відповідальністю журналіста за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя);
  • з поняттям презумпції невинуватості;
  • з правом кожного на справедливий судовий розгляд його/її справи неупередженим судом;
  • з правовими наслідками поширення недостовірної інформації.

5.2. Присутність працівників ЗМІ у залі судового засідання під час розгляду справи не повинна відволікати суд та учасників процесу.

 

5.3. Фото- відео- або телезйомки у загальних приміщеннях суду (вестибюлі, коридорах тощо) бажано уникати, оскільки відвідувачі суду мають право на захист своєї приватності.

 

5.4. Журналісти мають бути добре обізнані з правовими наслідками поширення у своїх матеріалах недостовірної інформації про особу (дифамація) та/або за розголошення конфіденційної інформації (втручання в приватне життя ).

 

5.5. Представники ЗМІ, присутні у залі судового засідання, мають дотримуватись вимог процесуального законодавства та правил поведінки у залі судового засідання:

- вставати при вході до залу судового засідання суддів та при їх виході;

- стоячи заслуховувати рішення суду;

- дотримуватися тиші;

- додержуватися в судовому засіданні встановленого порядку;

- утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про явну зневагу до суду    

  або встановлених у суді правил.

 

 

  1. Запити представників ЗМІ, журналістів

 

6.1. Відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації», ЗУ «Про звернення громадян» журналісти, представники ЗМІ мають право звертатися до Тростянецького районного суду Сумської області з відповідним запитом та отримувати відповідь у строки, передбачені вказаними законами.

 

6.2. У письмовому запиті повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові запитувача, питання, яке його цікавить та адреса, за якою він бажає отримати відповідь, а у необхідних випадках мета отримання інформації чи документів.

 

6.3. З огляду на стислі строки, в яких працюють журналісти, з метою підвищення оперативності в наданні інформації на запити, журналістам рекомендовано з усними запитами звертатись до головного спеціаліста із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прессекретаря) чи надсилати їх на електронну пошту суду.

 

6.4. Якщо суд за власною ініціативою вирішить надати ЗМІ інформацію про судовий процес, що триває, то вона надається у доступний для великої кількості осіб спосіб: шляхом випуску пресрелізів, розміщення на вебсторінці тощо.

     

  1. Доступ журналістів до судових рішень, матеріалів судового процесу

 

7.1. Доступ до судових рішень здійснюється у порядку, встановленому ЗУ «Про доступ до судових рішень» .

 

7.2Доступ до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:

  • присутністю журналіста під час розгляду справи в суді;
  • присутністю журналіста в залі судового засідання під час проголошення судового рішення;
  • оприлюдненням судових рішень в Єдиному державному реєстрі судових рішень;
  • отримання інформації про прийняте рішення, шляхом звернення до суду.

7.3. Журналісти та інші особи, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право відкрито робити письмові нотатки, використовувати портативні аудіо технічні засоби.

 

7.4. Оприлюднення судових рішень здійснюється через Єдиний державний реєстр судових рішень.

 

  1. Проведення в залі судового засідання фото-, кіно-, відео-, аудіо-, теле-, звукозапису

 

8.1. Представники ЗМІ, як і інші учасники судового процесу та особи, присутні на відкритому судовому засіданні, можуть використовувати портативні аудіо-технічні засоби відповідно до чинного законодавства України:

8.1.1. згідно ч.6 ст. 27 КПК України кожен, хто присутній в залі судового засідання, може вести стенограму, робити нотатки, використовувати портативні аудіозаписуючі пристрої. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, транслювання судового засідання по радіо і телебаченню, а також проведення звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури допускаються на підставі ухвали суду, що приймається з урахуванням думки сторін та можливості проведення таких дій без шкоди для судового розгляду;

8.1.2. згідно ч. 4, ч. 5 ст. 7 ЦПК України, ч. 5, ч. 6 ст. 10 КАС України особи, присутні в залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити у залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис з використанням портативних відео- та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, встановлених цим Кодексом. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду.

 

 

8.1.3. Відповідно до ст. 307 Цивільного кодексу України, фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку припускається, якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру. Фізична особа, яка погодилася на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, може вимагати припинення їх публічного показу в тій частині, яка стосується її особистого життя.

 

8.2. Для ефективного вирішення питання розміщення у приміщенні суду представників ЗМІ для здійснення фото- і кінозйомки, відео-, звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури пропонуємо заздалегідь повідомляти головуючого у справі про бажання бути присутніми під час розгляду справи у зв’язку з визначенням зали судового засідання з достатньою кількістю місць.

 

8.3. У випадку слухання резонансних судових справ і великої уваги до них преси керівник апарату суду в залежності від можливостей зали (кількості місць) забезпечує рівний доступ як представників громадськості, так і медіа.

 

  1.  Організація проведення інтерв’ю із суддями, головним спеціалістом із забезпечння звязків із засобами масової інформації (прессекретарем) чи іншим працівником, визначеним керівником апарату

 

9.1. Правовий статус інтерв’ю полягає у тому, що журналіст і суддя, головний спеціаліст із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прессекретар), суддя-спікер чи інший працівник апарату суду, визначений керівником апарату, є співавторами інтерв’ю.

 

9.2. Журналістам бажано завчасно планувати інтерв’ю, повідомити про свій намір головного спеціаліста із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прессекретаря), повідомити йому тему розмови, обсяг і дату виходу матеріалу і попросити погодити час зустрічі.

 

9.3. З метою ефективного використання часу та узгодження із своїм напруженим графіком суддя може встановити чіткі часові рамки свого спілкування з журналістом.

 

9.4. Суддям, головному спеціалісту із забезпечення зв’язків із засобами масової інформації (прессекретарю) чи іншому працівнику апарату суду, визначеному керівником апарату треба враховувати, що журналісти можуть не мати юридичної освіти, працювати над матеріалами різної тематики, але оскільки вони виступають посередниками між судом і своєю аудиторією, у спілкуванні з ними слід вживати менше правової лексики, говорити на визначену ними тему, яка продиктована інтересами видання та цікавістю аудиторії.