Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
З травня по вересень 2015 року в Тростянецькому райсуді було проведено анонімне опитування громадян – відвідувачів суду громадською організацією «Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна Ліга соціальних працівників Сумщини» в рамках проекту «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадянського звітування». Опитування проводилося інтерв’юерами безпосередньо в приміщенні суду шляхом індивідуального особистого інтерв’ю з відвідувачами суду.
Протягом вищезазначеного періоду всього було опитано 70 респондентів-відвідувачів суду.
Громадською організацією «Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна Ліга соціальних працівників Сумщини» було опрацьовано картки громадянського звітування та узагальнено їх результати.
15 січня 2016 року в приміщенні Господарського суду Сумської області було презентовано результати проекту «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадянського звітування» під час круглого столу, організованого громадською організацією «Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна Ліга соціальних працівників Сумщини».
Результати опитування засвідчили високий рівень якості роботи Тростянецького районного суду Сумської області.
Аналіз результатів опитування в суді наступний:
Тростянецький районний суд Сумської області містить 5 залів судових засідань. Станом на 01 листопада 2015 року штат суду складали 4 судді та 22 працівники апарату суду. Кількість справ за перше півріччя 2015 року — 957 справ.
Більшість опитаних — жінки (54,0%). Найбільш численною групою опитаних є респонденти з середньою освітою (41,4%), тоді як 21,4% мають вищу юридичну освіту.
Більшість респондентів представляють в суді особисто себе — 78,6% опитаних, ще 21,4% — інтереси інших осіб. Для більшості опитаних це — перший судовий процес (61,4%), 2-5 разів були учасниками 18,6% респондентів, тоді як участь у судовому процесі 6 разів і більше брали 20%. Переважна частка відвідувачів (65,7%) — учасники цивільного процесу, 21,4% — учасники процесу у справах про адміністративні правопорушення, ще 12,9% — учасники кримінального процесу. У більшої половини респондентів розгляд справи ще не розпочато (62,9%), у 27,1% респондентів справа знаходиться в процесі розгляду, і для 10,0% розгляд справи завершено.
Більша половина опитаних є цілком обізнаними з роботою суду (51,0%), однак 49,0% майже нічого не знають про роботу суду та суддів.
Переважна більшість респондентів (85,0%) в цілому оцінили якість роботи Тростянецького районного суду на «добре» або «відмінно», і лише 3,0% — на «погано» або «дуже погано». За 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4,25 бали.
Середні оцінки роботи суду за вимірами (складовими) якості представлено в табл. 1.21.
Таблиця 1.21. - Оцінки якості роботи Тростянецького районного суду за основними вимірами
Виміри якості |
Тростянецький районний суд |
Найвищі оцінки по Сумській області |
Доступність суду |
4,26 |
4,40 |
Зручність та комфортність |
4,63 |
4,87 |
Повнота та ясність інформації |
4,47 |
4,75 |
Сприйняття роботи працівників апарату |
4,45 |
4,65 |
Дотримання термінів судового розгляду |
4,31 |
4,49 |
Сприйняття роботи суддів |
4,62 |
4,62 |
Таким чином, в Тростянецькому районному суді найкраще забезпечуються показники зручності та комфортності: зручними є місця для очікування, забезпечено доступ до побутових приміщень, загалом, суд має достатню освітленість, та всі приміщення чисті і прибрані, а, у разі необхідності, 19,6% респондентів можуть собі дозволити послуги адвоката.
Найгірше в суді забезпечується доступність суду, що пов’язано з низьким балом у питанні щодо можливості дозволити витрати на адвоката (33,9% негативних відповідей), незручними місцями для паркування (42,8% відвідувачів оцінили як «посередньо»), недостатньо якісним забезпеченням перебування в приміщенні суду людей з обмеженими можливостями (17,1% негативних відповідей).
Комплексне вивчення отриманої градації якісних показників, оцінку яким надали відвідувачі Тростянецького районного суду, дозволило сформувати наступні зауваження та пропозиції: підвищити показники сприйняття роботи працівників апарату суду, термінів судового розгляду. Окрему увагу необхідно звернути на доступність суду, зокрема, на забезпечення більш комфортних умов перебування в приміщенні суду людей із обмеженими можливостями.
Критичний аналіз результатів опитування та їх обговорення з суддями та працівниками апарату суду дозволив розробити такі рекомендації, котрі можуть бути реалізовані найближчим часом:
- Підвищити інформування відвідувачів суду щодо існуючих центрів надання правової допомоги (наприклад, державних центрів надання безоплатної правової допомоги, громадських організацій, що надають безоплатну правову допомогу тощо) з метою встановлення більш злагодженої консультативної та інформаційної роботи з незахищеними верствами населення (людьми похилого віку, малозабезпеченими).
- Покращити умови доступу до суду для осіб з обмеженими можливостями, зокрема, встановити дзвінок при вході в приміщення суду, передбачити можливість осіб, які пересуваються на інвалідних візках, потрапити в будівлю суду за допомогою охорони суду.
- Покращити умови для паркування автотранспорту відвідувачів суду.
- Доповнити веб-сторінку інтерактивною картою місцезнаходження для більш простого орієнтування потенційних відвідувачів суду.
- Проаналізувати практику планування судових засідань з метою пошуку засобів та можливостей дотримання вчасності початку судових засідань, зменшення випадків необґрунтованого перенесення судових слухань.