flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Не підтримує проект закону про внесення зміни до статті 5 Закону "Про судовий збір" (щодо звільнення від сплати судового збору Державної екологічної інспекції) Комітет з питань верховенства права та правосуддя.

17 липня 2013, 11:43

 Законопроект (реєстр. №2873) спрямований на забезпечення належного представлення Державною екологічною інспекцією та її територіальними органами інтересів держави в судових інстанціях стосовно відшкодування збитків і втрат завданих державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства та незаконного використання природних ресурсів.

 

Проектом закону пропонується внесення змін до статті 5 Закону "Про судовий збір" в частині звільнення Державної екологічної інспекції та її територіальних органів від сплати судового збору у справах, пов'язаних з питаннями, що стосуються повноважень цих органів.

 

На засіданні Комітету зазначалося, що судовий збір, як різновид судових витрат, визначено відповідно до Закону "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI (01.11.2011 року набрав чинності), яким встановлено правові засади справляння судового збору, платників, об'єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.

 

Під час обговорення члени Комітету звертали увагу на тому, що правова природа та сутність судового збору полягає в тому, що він повинен компенсувати витрати суду, як державного органу, пов'язані з розглядом справ та відправленням правосуддя. Парламентарії наголошували, що такі витрати пов'язані, наприклад, з опрацюванням позовних заяв, інших матеріалів, що надходять до суду, оплатою поштової кореспонденції, виготовленням і врученням копій судових рішень, оформленням і видачею судових наказів, виконавчих листів, інших документів та матеріалів, витрати на фіксування судового процесу, здійснення технічного запису, проведенням засідань у режимі відеоконференції тощо.

 

Зазначалося також, що грошові кошти за сплату судового збору зараховуються до спеціального фонду Державного бюджету та спрямовуються на забезпечення здійснення правосуддя, зміцнення матеріально-технічної бази судів, включаючи створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційної системи, веб-порталу судової влади, комп'ютерних локальних мереж, сучасних систем фіксування судового процесу, придбання та обслуговування комп'ютерної і копіювально-розмножувальної техніки, впровадження електронного цифрового підпису (частина перша, друга статті 9 Закону "Про судовий збір"). Таким чином, наголошувалося на засіданні, це положення установлює додаткові гарантії належного фінансування забезпечення функціонування судів і діяльності суддів, що згідно частини першої статті 130 Конституції України є конституційно визначеним обов'язком Держави.

 

Члени Комітету підкреслювали, що завдяки сплаті судового збору відбувається перерозподіл бюджетних коштів на користь органів судової влади, які нині недостатньо фінансуються з Державного бюджету та потребують збільшення фінансового забезпечення на достатньому рівні.

 

Зверталася увага на те, що держава, встановлюючи відповідне законодавче регулювання у сфері розподілу та накопичення бюджетних коштів, має підтримувати на засадах пропорційності розумний баланс між публічним інтересом ефективного перерозподілу грошових накопичень і охоронюваними законом правами та інтересами учасників судового процесу.

 

На думку народних депутатів, запропоновані проектом зміни можуть призвести до зменшення компенсованих витрат суду на здійснення правосуддя, що негативно відзначиться на рівні матеріально-технічного забезпечення діяльності судів в цілому та знизить необхідні умови здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом, які мають бути реально забезпечені (абзац сьомий підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду від 1 грудня 2004 року №19-рп/2004).